۱۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۹

گزارش خبری/

کشاورزان غیربومی آب و نان بروجرد را آجر کردند/ وقتی مایه حیات "ارزان فروش" می شود

کشاورزان غیربومی آب و نان بروجرد را آجر کردند/ وقتی مایه حیات "ارزان فروش" می شود

بروجرد- خبرگزاری مهر: ورود کشاورزان غیربومی به حوزه کشاورزی بروجرد علاوه بر خساراتی که به اشتغال و کشاورزی این شهرستان وارد کرده موجب تهدید جدی برای منابع آب نیز شده است چرا که کشاورزان غیربومی با کاشت محصولات آب دوست در منطقه و حفر چاههای غیرمجاز موجب ارزان فروشی مایه حیات در این منطقه شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر حفر چاههای غیرمجاز کشاورزی، اجاره دادن زمینهای کشاورزی به کشاورزان غیر بومی، کاشت محصولات آب دوست در سطح شهرستان بروجرد  موجب کاهش ذخایر آب زیرزمینی و خشک شدن چاههای آب و قنات ها شده است.

شدت این مشکل در برخی مناطق بروجرد مانند "کپرگه" و "شیخ میری" مضاعف است به طوریکه برخی افراد با گرفتن انشعابات غیر قانونی از چاههای موجود در منطقه از حق آبه دیگر کشاورزان استفاده و باغات جدیدی احداث کرده اند.

مدیر امور آب شهرستان بروجرد در رابطه با اشاره انشعابات غیر مجاز آب کشاورزی توسط برخی از کشاورزان شهرستان، می گوید: برخی از کشاورزان در منطقه کپرگه و شیخمیری بروجرد برای استفاده از آب چاههای کشاورزی اقدام به گرفتن انشعابات غیر مجاز کرده و توانسته اند از این طریق اراضی دیم خود را به باغات میوه تبدیل کنند.

غلامرضا بنادری با بیان اینکه تعدادی از کشاورزان خاطی شناسایی شده اند می افزاید: تا کنون تعداد 50 انشعاب غیر مجاز در مناطق یاد شده در بروجرد شناسایی شده اند که تعداد 27 پرونده از آنها به مراجع قضایی شهرستان برای بررسی و برخورد قانونی ارجاع داده شده است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود چاههای غیرمجاز آب در سطح شهرستان ادامه می دهد: متاسفانه برخی از کشاورزان برای آبیاری زمینهای خود با بکارگیری لوله های پلی اتیلن نسبت به انتقال آب مبادرت ورزیده و با انتقال غیرمجاز آب از رودخانه گلرود باغات خود را آبیاری می کنند.

مدیر امور آب شهرستان بروجرد با اشاره به افزایش تخلفات در این زمینه در سطح شهرستان خواستار ایجاد یک شعبه دادرسی ویژه از سوی دادگستری بروجرد شد و بیان داشت: این امر کمک می کند که روند رسیدگی به پرونده های معرفی شده هرچه سریعتر انجام شود.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به عوارض فعالیت کشاورزان غیربومی در حوزه منابع آب شهرستان بروجرد اشاره کرده و می گوید: در سالهای اخیر هجوم کشاورزان غیر بومی از شهرهای قم، اصفهان، نهاوند و... به بروجرد و اجاره گرفتن زمینهای کشاورزی از کشاورزان بومی خسارت سنگینی به کشاورزان و منابع آب شهرستان وارد کرده است که کشاورزان نسبت به عوارض این کار غفلت کرده اند.

بنادری با اشاره به فعالیتهای غیراصولی و غیرمسئولانه کشاورزان غیربومی در حوزه کشاورزی و منابع آب بروجرد یادآور می شود: اجاره دادن چاههای آب کشاورزی به کشاورزان غیر بومی و فعالیتهای بی دغدغه آنها موجب پایین آمدن سطح آب و در نهایت خشک شدن آب چاهها شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر این رویه کشاورزان را با مشکل کمبود آب مواجه کرده به طوریکه کشاورزان بروجردی مجبور می شود برای انتقال آب متحمل هزینه های سنگین شوند.

وضعیت خسارات کشاورزان غیربومی به بخش کشاورزی و منابع آب بروجرد در حالی است که پیش از این نیز نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از هجوم کشاورزان غیربومی به بروجرد و خسارات آنها به منابع آب این شهرستان انتقاد کرده بود.

بهرام بیرانوند با اشاره به کشت محصولات آب دوست توسط کشاورزان غیربومی و برداشت غیرمجاز آب از سفره های آب زیرزمینی گفته بود که بخش اشترینان شهر بروجرد زمانی با باغهای انگورش شناخته می شد که متاسفانه هم اکنون بسیاری از قنات های آن با مشکل مواجه هستند.

وی یادآور شده بود که کشاورزان غیر بومی 9 ماه از سال به صورت 24 ساعته منابع آب زیرزمینی را خالی می کنند و سطح آبهای زیرزمینی این منطقه را کاهش داده اند تا در نهایت پیاز کیلویی 300 تومان را تولید کنند، در حالیکه اگر آب را بفروشیم چندین برابر پول عاید بروجرد می شود!

بیرانوند با یادآوری اینکه ورود کشاورزان غیربومی مشکلات جدی را برای کشاورزان بروجردی ایجاد کرده است، عنوان کرده بود که حتی اگر لازم باشد با برخورد قانونی باید پای این کشاورزان را از منطقه برید.

این وضعیت به گونه ای است که در آخرین جلسه شورای حفاظت از منابع آب بروجرد سرپرست فرمانداری ویژه این شهرستان با تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل هرچه بیشتر بر چاههای آب کشاورزی بروجرد، خواستار ساماندهی وضعیت در این حوزه شده بود.

مهدی پازوکی همچنین یادآور شده بود که باید برای حل مشکلات موجود در این بخش ظرف یک هفته اقدام شود و اقدامات به نتیجه مطلوب برسد که باید منتظر ماند و دید که این التیماتوم نتیجه بخش خواهد بود یا نه!

کد خبر 2189682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha